Sunday, October 24, 2010

BAB 9 TING 5 : CABARAN MASA DEPAN

CABARAN MASA DEPAN
(a) Terangkan cabaran globalisasi yang terpaksa dihadapi oleh Malaysia


Malaysia terpaksa menerima hakikat bahawa dunia tanpa sempadan.
Segala aspek ekonomi dan sosial menyeberangi sempadan dalam masa yang begitu singkat. Proses komunikasi anytara Negara berlaku dengan pantas.
Keadaan ini berlaku kerana kemajuan dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi.
Malaysia terpaksa mengakui kepentingan ICT. Kita terpaksa akur dengan nilai baru bahawa pengukuran kekayaan sesebuah negara berdasarkan teknologi dan industri yang berasaskan ilmu pengetahuan. Kita perlu sedar bahawa modal intelek dan pekerja berpengalaman menjadi sumber paling berharga bagi sesebuah negara.
Kita perlu bersedia ke arah mewujudkan K- masyarakat.


(b) Huraikan langkah-langkah yang telah diambil oleh Malaysia dalam menghadapi cabaran globalisasi.

Langkah yang diambil Malaysia ialah dengan menyediakan frasarana ICT.
Langkah ini bertujuan merebut peluang dan faedah yang dihasilkan oleh ICT. Malaysia mempromosikan Penggunaan ICT. Malaysia melancarkan projek Korodor Raya Multimedia (MSC)
MSC memulakan e-pendidikan, pemasaran tanpa sempadan, e-dagang dan penyiaran digital. Kerajaan telah memperuntukkan belajawan Sebanyak RM5.2 billion bagi projek berasaskan ICT. RM1 bilion daripada peruntukkan itu diagihkan untuk program luar bandar.
Kerajaan menggalakkan rakyat menggunakan penemuan baru. Kerajaan menubuhkan sekolah wawasan. Sekolah tersebut diwujudkan bagi meningkatkan daya saing. Kerajaan menubuhkan Sekolah Bestari. Sekolah Bestari dilengkapi dengan frasarana teknologi maklumat. Kurikulum diubahsuai dan dibentuk semula.
Langkah ini dilaksanakan agar melahirkan pelajar yang kreatif, kritis dan analitik


(c) Pada pandangan anda, mengapakah kerajaan memperkenalkan projek Koridor Raya Multimedia ?

Projek Korodor Raya Multimedia diperkenal untuk memanfaatkan perkembangan teknologi maklumat. Ianya untuk Menggalakkan perkembangan ICT
dan penggunaan ICT secara positif. Pelaksanaan ekonomi berlandaskan pengetahuan (K-ekonomi) boleh berjalan lancar. Ianya untuk membangunkan ekonomi Negara. Meletakkan Malaysia dalam posisi yang lebih baik pada era globalisasi.. Akhirnya dapat melahirkan masyarakat yang bermaklumat.

5 comments: