Sunday, October 24, 2010
Khazanah Gopeng
BAB 2 TING 5 : Gerakan Nasionalisme di Tanah Melayu
[6 markah]
(d) Negara pernah diancam oleh gerakan komunis dan pencerobohan Sulu yang menggugat kedaulatan negara. Bagaimanakah anda boleh membantu untuk memastikan perkara tersebut tidak berulang.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BAB 10 TING 4: KEDATANGAN BURUH KE TANAH MELAYU
Jadual berikut menerangkan tentang bilangan kemasukan imigran ke Tanah Melayu.
Tahun | Negeri Melayu Bersekutu | Negeri Selat |
1891 | 163 000 | 228 000 |
1901 | 300 000 | 282 000 |
(a) Berikan dua faktor yang mempengaruhi kemasukan imigran China dan India ke Tanah Melayu .
(i) Kekayaan sumber alam
(ii) kemakmuran ekonomi
(iii) Kestabilan politik
(iv) Galakan penjajah
(v) Keperluan sumber tenaga manusia
(b) Apakah kesan daripada kewujudan masyarakat berbilang kaum di Malaysia?
(i) Petempatan berbeza mengikut kaum
(ii) Pekerjaan berbeza mengikut kaum
(iii) Orang Melayu bertani/tinggal di luar Bandar
(iv) Orang India menjadi buruh/tinggal diestet
(v) Orang China berniaga/sektor perlombongan/tinggal di bandar
(vi) Bahasa pertuturan berbeza
(c) Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang telah diambil oleh kerajaan untuk melahirkan masyarakat yang bersatu padu ?
(i) Menghayati Rukun Negara
(ii) Mengamalkan konsep kejiranan
(iii) Memperkasakan Rukun Tetangga
(iv) Melaksanakan program perpaduan di sekolah/RIMUP
(v) Melancarkan konsep 1 Malaysia
(d) Pada pandangan anda, apakah faktor yang mempengaruhi kedatangan pekerja asing ke negara kita ?
(i) peluang pekerjaan yang banyak
(ii) kestabilan politik
(iii) perkembangan ekonomi yang pesat
(iv) rakyat Malaysia yang mesra
BAB 9 TING 5 : CABARAN MASA DEPAN
Sejarah subjek wajib lulus SPM
KUALA LUMPUR - Kerajaan memutuskan untuk menaik taraf status Sejarah sebagai mata pelajaran wajib lulus di peringkat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai tahun 2013, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin (gambar).
Timbalan Perdana Menteri berkata, langkah tersebut bererti setiap calon perlu lulus mata pelajaran Sejarah sebagai syarat untuk mendapat sijil SPM seperti mana mata pelajaran Bahasa Malaysia sebelum ini.
Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, pada masa ini di peringkat sekolah menengah, mata pelajaran Sejarah adalah mata pelajaran teras yang wajib diambil oleh semua pelajar.
"Selaras dengan pandangan yang dikemukakan oleh sebahagian besar jurucakap dalam Perhimpunan Agung UMNO, saya mengumumkan bahawa Kementerian Pelajaran memutuskan untuk menjadikan mata pelajaran Sejarah sebagai mata pelajaran wajib lulus di peringkat SPM mulai 2013 seperti mana mata pelajaran Bahasa Malaysia sebagai syarat untuk mendapat sijil SPM.
kosmo online24/10/2010
BAB 9 TING 5 : CABARAN MASA DEPAN
CABARAN MASA DEPAN
(a) Terangkan cabaran globalisasi yang terpaksa dihadapi oleh Malaysia
Malaysia terpaksa menerima hakikat bahawa dunia tanpa sempadan.
Segala aspek ekonomi dan sosial menyeberangi sempadan dalam masa yang begitu singkat. Proses komunikasi anytara Negara berlaku dengan pantas.
Keadaan ini berlaku kerana kemajuan dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi.
Malaysia terpaksa mengakui kepentingan ICT. Kita terpaksa akur dengan nilai baru bahawa pengukuran kekayaan sesebuah negara berdasarkan teknologi dan industri yang berasaskan ilmu pengetahuan. Kita perlu sedar bahawa modal intelek dan pekerja berpengalaman menjadi sumber paling berharga bagi sesebuah negara.
Kita perlu bersedia ke arah mewujudkan K- masyarakat.
(b) Huraikan langkah-langkah yang telah diambil oleh Malaysia dalam menghadapi cabaran globalisasi.
Langkah yang diambil Malaysia ialah dengan menyediakan frasarana ICT.
Langkah ini bertujuan merebut peluang dan faedah yang dihasilkan oleh ICT. Malaysia mempromosikan Penggunaan ICT. Malaysia melancarkan projek Korodor Raya Multimedia (MSC)
MSC memulakan e-pendidikan, pemasaran tanpa sempadan, e-dagang dan penyiaran digital. Kerajaan telah memperuntukkan belajawan Sebanyak RM5.2 billion bagi projek berasaskan ICT. RM1 bilion daripada peruntukkan itu diagihkan untuk program luar bandar.
Kerajaan menggalakkan rakyat menggunakan penemuan baru. Kerajaan menubuhkan sekolah wawasan. Sekolah tersebut diwujudkan bagi meningkatkan daya saing. Kerajaan menubuhkan Sekolah Bestari. Sekolah Bestari dilengkapi dengan frasarana teknologi maklumat. Kurikulum diubahsuai dan dibentuk semula.
Langkah ini dilaksanakan agar melahirkan pelajar yang kreatif, kritis dan analitik
(c) Pada pandangan anda, mengapakah kerajaan memperkenalkan projek Koridor Raya Multimedia ?
Projek Korodor Raya Multimedia diperkenal untuk memanfaatkan perkembangan teknologi maklumat. Ianya untuk Menggalakkan perkembangan ICT
dan penggunaan ICT secara positif. Pelaksanaan ekonomi berlandaskan pengetahuan (K-ekonomi) boleh berjalan lancar. Ianya untuk membangunkan ekonomi Negara. Meletakkan Malaysia dalam posisi yang lebih baik pada era globalisasi.. Akhirnya dapat melahirkan masyarakat yang bermaklumat.
BAB 9 TING 5 : MALAYSIA DALAM PERTUBUHAN ANTARABANGSA
Negara-Negara Selatan juga dikenali sebagai Negara Dunia Ketiga. Negara-negara ini mempunyai banyak persamaan dari segi latar belakang dan politiknya.
(a) Apakah matlamat penubuhan kumpulan Negara- Negara Selatan?
Matlamatnya untuk atasi masalah harga eksport bahan mentah yang rendah.
Matlamat lain untuk meningkat kerjasama ekonomi dan teknikal negara anggota. Ini supaya mereka tidak bergantung kepada negara-negara maju.
(b) Nyatakan ciri-ciri Negara-Negara Selatan.
Ciri-ciri Negara –negara Selatan ialah dikenali sebagai negara Dunia Ketiga.
Negara –negara Selatan mempunyai persamaan latar belakang ekonomi, pernah dijajah oleh kuasa Barat dan masih bergantung kepada negara maju dalam pemasaran bahan mentah.
Negara ini juga tidak mempunyai kepakaran dan tidak mempunyai modal untuk memproses bahan mentah menjadikan barangan siap. Mereka menghadapi perdagangan yang tidak adil dengan Negara maju.Harga bahan mentah dikawal oleh negara maju dan dikenakan kadar faedah pinjaman modal yang tinggi.
(c) Jelaskan tindakan yang diambil oleh Negara-Negara Selatan untuk kemajuan negara anggota.
Tindakan yang diambil ialah menubuhkan Suruhanjaya Selatan-Selatan oleh Dato Seri Dr. Mahathir Mohamad. Kemudian penubuhan kumpulan 15 / atau G15 pada 1989. Sidang kemuncak G15 di Kuala Lumpur pada 1990. Negara-Negara Selatan merancang projek kerjasama dalam bidang sains dan teknologi.
Suruhanjaya Selatan-Selatan menubuh Pusat Pertukaran Data Pelaburan Perdagangan dan Teknologi di Kuala Lumpur (SITTDEC). Sistem Keistimewaan Perdagangan Global (GSTP) juga ditubuhkan. Kemudahan kredit dan mekanisme kewangan pembiayaan perdagangan juga disediakan. Ianya bagi mengatasi daripada bergantung kepada negara maju. Ini membolehkan mereka menentukan harga eksport. Seterusnya meningkat kerjasama ekonomi dan teknikal negara anggota.
BAB 9 TING 5 : MALAYSIA DALAM PERTUBUHAN ANTARABANGSA
22. Jadual di bawah merujuk kepada penyertaan Malaysia dalam Pertubuhan Antarabangsa selepas mencapai kemerdekaan
Pertubuhan | Tahun Penyertaan |
Komanwel | 1931 |
Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) | 1970 |
Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) | 1971 |
a) Apakah faedah yang diperolehi oleh Malaysia apabila menyertai pertubuhan Komanwel ?
Penyertaan dalam Komanwel telah Memelihara keamanan dan kedaulatan Negara. Komanwel membantu menyekat perjuangan Parti Komunis Malaya.
Malaysia menandatangani Perjanjian Pertahanan dengan Britain, Australia, New Zealand. Malaysia mendapat bantuan tentera apabila diserang terutama semasa konfrantasi dengan Indonesia.
Malaysia juga menjadi tuan rumah Mesyuarat Ketua-ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM). Malaysia juga menyuarakan penentangan terhadap dasar apartheid di Afrika Selatan. Eksport Malaysia ke negara-negara Komanwel dan Britain dikenakan cukai yang rendah.
Malaysia mendapat bantuan teknikal/ biasiswa dalam Rancangan Colombo.
Menjadi tuan rumah Sukan Komanwel 1998.
(b) Jelaskan matlamat penubuhan pertubuhan-pertubuhan berikut :-
(i) Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM)
Matlamat NAM ialah Mengekalkan keamanan dunia. Nam Tidak menyokong blok barat atau blok komunis. Nam juga Mengelak campur tangan asing dalam hal ehwal sesebuah Negara. Menyelesaikan sebarang pertelingkahan antara negara melalui perundingan dan persefahaman.
Nam menghormati hak asasi manusia. Nam Membela kepentingan negara sedang membangun. Nam juga Membela isu Palestin. NAM juga melaksanakan kerjasama ekonomi. Matlamat lain ialah membincangkan isu Antartika dan Cadangan menghapuskan dasar apartheid di Afrika Selatan.
(ii) Pertubuhan Persidangan Islam (OIC)
Matlamat OIC ialah Mengeratkan hubungan sesama negara Islam dalam segala bidang. Bersuara dengan satu nada bagi kepentingan umat Islam. Mengekalkan perdamaian dalam segala sengketa Memastikan tempat-tempat suci Islam dihormati dan tidak dicemari. Memberi bantuan kepada negara Islam yang bermasalah. Memberi bantuan kewangan kepada negara Islam yang kurang maju.
Menubuhkan Bank Pembangunan Islam untuk memberi perkhidmatan kewangan kepada anggota.
(c) Jelaskan peranan penting Malaysia dalam Pertubuhan Persidangan Islam (OIC).
Tunku Abdul Rahman menjadi Setiausaha Agung OIC yang pertama. Malaysia Menjadi perantara menyelesaikan perang Iran-Iraq. Memberi sokongan kepada Palestin dalam perjuangan menentang Israel.
Malaysia Menjadi tuan rumah persidangan OIC. Menganjurkan persidangan menentang pengganas di kalangan negara Islam. Memberi tawaran biasiswa kepada pelajar OIC untuk belajar di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)
Mengesyorkan penggunaan dinar emas di kalangan negara Islam dalam urusan perdagangan.
BAB 7: SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
Perlembagaan merupakan undang-undang tertinggi yang menjadi asas pembentukan sesebuah kerajaan. Ia merupakan dokumen rasmi yang mengandungi peraturan dan prinsip sebagai panduan kepada kerajaan.
(a) Terangkan maksud keluhuran perlembagaan
Keluhuran perlembagaan bermaksud Keagungan dan ketertinggian undang-undang. Perlembagaan Malaysia mengatasi Yang diPertuan Agong, Parlimen, Jemaah Menteri dan Mahkamah. Semua jenis undang-undang yang bercanggah dengan perlembagaan Malaysia adalah tidak sah.
Undang-undang negeri mesti selaras dengan perlembagaan Persekutuan.
Undang-undang negeri terbatal sekiranya bertentangan dengan Perlembagaan .
Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan kuasa kepada mahkamah membatalkan akta yang diluluskan di luar bidang kuasa parlimen atau bercanggah dengan perlembagaan.
(b) Jelaskan kepentingan perlembagaan negara bagi menjamin keharmonian dan kesejahteraan rakyat
Kepentingan perlembagaan Negara ialah Menjamin kestabilan sesebuah Negara. Ianya dapat Menjamin kecekapan, kejujuran, keadilan dan ketelusan kerajaan. Juga dapat melicinkan pentadbiran dan pemerintahan kerajaan.
Perlembagaan adalah panduan kepada pemerintah. Ianya menjamin taat setia rakyat kepada Negara, menjamin hak asasi dan kebebasan rakyat.
Perlembagaan Menjamin dan memelihara hak istimewa serta kedudukan orang Melayu. Juga menjamin kedudukan bumiputera Sabah dan Sarawak. Menjamin kerjasama antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri. Perlembagaan menjadi rujukan utama dalam penggubalan undang-undang.
(c) Pada pandangan anda, mengapakah perlembagaan negara perlu dipinda dari semasa ke semasa.
Pindaan perlembagaan bertujuan melindungi kepentingan rakyat. Ia juga untuk
menjaga keselamatan Negara dan melicinkan urusan pentadbiran Negara. Supaya perlembagaan sentiasa sesuai dengan keperluan semasa.
Pindaan bertujuan mewujudkan undang-undang yang munasabah dan dipatuhi oleh rakyat. Serta melarang perkara sensitif dipersoal secara terbuka
BAB 7: SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
Parlimen terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong, Dewan Negara dan Dewan Rakyat
(a) Apakah yang anda faham tentang Yang di-Pertuan Agong
• Jawatan YDPA diwujudkan sejak tahun 1957
• Merupakan tonggak negara
• Ketua Utama Negara
• Simbol keutuhan dan perpaduan rakyat di negara
(b) Jelaskan bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong mengikut Perlembagaan Malaysia.
Bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong ialah sebagai Ketua Negara. Baginda Mengetuai 3 badan kerajaan iaitu Badan Perundangan, Badan Pemerintah dan Badan Kehakiman.
Baginda mempunyai kuasa memanggil dan membubarkan Parlimen.
Baginda adalah Ketua Tertinggi Angkatan Bersenjata. Baginda bertanggungjawab menjaga dan memelihara kedudukan dan hak istimewa orang Melayu. Baginda adalahKetua Agama Islam bagi negeri baginda sendiri, Pulau Pinang, Melaka, Wilayah Persekutuan, Sarawak dan Sabah.
Baginda mempunyai kuasa budi bicara untuk melantik Perdana Menteri, melantik dan melucutkan Jemaah Menteri. Boleh mengisytiharkan Undang-undang Darurat. Baginda bertanggungjawab melantik Peguam Negara, Melantik Ketua Audit Negara dan mentauliahkan duta-duta Negara.
(c) Dewan Negara adalah sebahagian daripada komponen Parlimen. Jelaskan apakah ciri-ciri Dewan Negara.
Dewan Negara juga dikenali sebagai Dewan Senat. Merupakan dewan tertinggi dalam sistem pemerintahan Negara. Dewan Negara mengandungi 69 orang ahli. Ahli Dewan Negara digelar Senator mewakili setiap negeri. Dilantik tanpa melalui pertandingan dalam pilihanraya
Seorang Senator memegang jawatan bagi tempoh 3 tahun. Mesti berumur sekurang-kurangnya 30 tahun. Kedudukannya Sama taraf dengan ahli Dewan Rakyat. Boleh dilantik menjadi ahli Jemaah Menteri. Keahlian Dewan Negara dilantik oleh YDPA. Ahlinya terdiri daripada individu yang telah memberi sumbangan cemerlang.
(d) Bagaimanakah anda menunjukkan ketaatan kepada raja dan negara Malaysia?
Ketaatan kepada raja dan negara dapat ditunjukkan dengan cara menghormati lambang-lambang negara. Keduanya menghayati dan mengamalkan prinsip Rukun Negara.
Ketiganya dengan menghormati keluhuran Perlembagaan dan menghormati institusi Raja.
(e) Nyatakan ciri-ciri Dewan Rakyat
Ahli Dewan Rakyat dipilih oleh rakyat dalam pilihan raya umum. Mengandungi 219 orang ahli. Ahli Dewan rakyat mewakili kawasan pilihan raya di seluruh negara. Tempoh jawatan ahli ialah lima tahun atau satu penggal. Tugas utama ahli ialah menggubal dan meluluskan undang-undang. Ahli Dewan rakyat mestilah berumur 21 tahun ke atas.
Tuesday, October 12, 2010
BAB 6 TING 5 : PENGUKUHAN NEGARA & BANGSA MALAYSIA
BAB 6 TING 5 : PENGUKUHAN NEGARA & BANGSA MALAYSIA
Perjanjian Malaysia telah ditandatangani di London pada Julai 1963.
(a) Jelaskan reaksi rakyat Sarawak dan Sabah tentang gagasan Malaysia.
Di Sarawak, Parti Negara Sarawak (PANAS) yang pertama menyokong gagasan Malaysia. Parti SNAP, BERJASA, PESAKA dan SCA menentang kerana mahukan kemerdekaan terlebih dahulu. Parti-parti ini kemudiannya menyokong.
Parti SUPP terus menentang gagasan Malaysia. Parti seperti PANAS , SNAP , BERJASA , PESAKA dan SCA membentuk Parti Perikatan Sarawak yang mentokong gagasan Malaysia.
Di Sabah, cadangan gagasan Malaysia menyebabkan parti-parti politik seperti UNKO, USNO, Parti Pasok Momugun , Parti Bersatu , Parti Demokratik ditubuhkan.
Tujuannya bagi mengemukakan pandangan dan mendapatkan sokongan gagasan Malaysia. Semua parti ini kemudiannya membentuk Parti Perikatan Sabah yang menyokong gagasan Malaysia. Mereka menuntut 20 perkara untuk dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia.
(b) Jelaskan usaha-usaha untuk mendapatkan sokongan rakyat Sarawak dan Sabah terhadap pembentukan Malaysia.
Usaha mendapatkan sokongan rakyat sabah dan Sarawak ialah lawatan Tunku Abdul Rahman ke Sarawak dan Sabah untuk menjelaskan tentang penubuhan Malaysia. Rundingan antara pegawai kanan Persekutuan Tanah Melayu dengan pegawai British di Sarawak dan Sabah juga diadakan.
Seterusnya menubuhkan Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum (JPPK).
Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum telah mengumpulkan pandangan rakyat sabah dan Sarawak tentang pembentukan Malaysia. JPPK telah mengemukakan memorandum kepada Suruhanjaya Cobbold yang mengandungi pandangan rakyat Sarawak dan Sabah untuk dimasukkan dalam perlembagaan.
Suruhanjaya Cobbold ditubuhkan untuk meninjau pandangan rakyat Sarawak dan Sabah tentang gagasan Malaysia. Seterusnya menubuhkan Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK) untuk memperincikan cadangan-cadangan Suruhanjaya Cobbold. Jawatankuasa Antara Kerajaan mengunjungi Sarawak dan Sabah untuk menerangkan penubuhan Malaysia. JAK mengadakan mesyuarat mewajarkan kemasukan Sarawak dan Sabah ke dalam Malaysia dan membincang hak penduduk Sarawak dan Sabah. Setiausaha PBB menubuhkan perwakilan Malaysia ke PBB untuk meninjau pendapat rakyat Sarawak dan Sabah.
(c) Pada pengetahuan sejarah anda, apakah manfaat yang diperolehi daripada pembentukan Malaysia ?
Manfaat/faedah penubuhan Malaysia ialah mempercepatkan kemerdekaan negeri Sabah dan Sarawak. Ianya mewujudkan kestabilan politik di rantau Asia Tenggara. Ianya dapat menghalang penyebaran pengaruh komunis di wilayah Borneo.
Penubuhan Malaysia mewujudkan pasaran yang lebih luas bagi menggalakkan perkembangan industry pertanian. Dengan itu dapat memanfaatkan sumber yang ada di negeri-negeri itu. Ianya juga menggalakkan pelaburan. Negeri-negeri yang belum membangun dapat dimajukan.
BAB 6 TING 5 : PENGUKUHAN NEGARA & BANGSA MALAYSIA
Soalan 3. Perjanjian Malaysia telah ditandatangani di London pada Julai 1963.
(a) Senaraikan dua cadangan daripada Suruhanjaya Cobbold untuk melindungi kepentingan penduduk Sarawak dan Sabah.
• Diberikan kuasa menentukan dasar imigresen.
• Hak dan kedududukan bumiputera Sarawak dan Sabah dijamin.
• Bahasa Melayu dijadikan bahasa kebangsaan.
• Perlembagaan Malaysia berasaskan kepada Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1948
(b) Berikan dua perkara penting dalam hak wilayah asingan.
• Ketua negeri.
• Bahasa kebangsaan.
• Agama Islam.
• Kedudukan istimewa penduduk asal negeri.
• Hal ehwal imigresen.
• Kerakyatan.
• Peruntukan kewangan
• Pelajaran
(c) Terangkan hasil tinjauan Suruhanjaya Cobbold ke atas penduduk Sabah dan Sarawak.
- Satu pertiga menyokong gagasan Malaysia tanpa syarat.
- Satu pertiga menyokong dengan syarat.
- Satu pertiga inginkan kemerdekaan dahulu
(d) Mengapakah Laporan Suruhanjaya Cobbold penting dalam pembentukan
Malaysia ?
- Membuktikan majoriti penduduk Sarawak dan Sabah menyokong.
· Menafikan tuduhan pembentukan Malaysia merupakan satu bentuk
Neokolonialisme
(e) Pada pendapat anda, apakah iktibar yang dapat dipelajari daripada kejayaan pembentukan Malaysia ?
- Berunding untuk mengatasi masalah.
- Membuktikan kebijaksanaan tokoh tempatan.
- Pemimpin sanggup bekerjasama
- Bertolak ansur demi mencapai kesejahteraan bersama
- Kerjasama daripada rakyat penting untuk kejayaan.
- Tentangan Indonesia
- Tentangan Filipina
- Laporan Suruhanjaya PBB lewat
- Jawatankuasa Perundingan Perpaduan Malaysia
- Suruhanjaya Cobbold
- Jawatankuasa Antara Kerajaan
BAB 9 TING 5 : PERANG DUNIA PERTAMA
1. (a) Jelaskan faktor-faktor yang membawa kepada berlakunya Perang Dunia Pertama
Faktor berlakunya Perang Dunia Pertama ialah negara-negara kecil bersatu membentuk sebuah negara bangsa yang lebih besar. Contohnya Jerman dan Austria. Setiap Negara mempunyai semangat nasionalisme yang berkobar-kobar sehingga sanggup berperang untuk membuktikan kekuasaan masing-masing.
Faktor lain ialah berlaku persaingan untuk mendapatkan tanah jajahan. Setiap mendapatkan bahan mentah dan pasaran.
Perang berlaku kerana negara Eropah mempunyai dua pakatan iaitu Perikatan Kuasa Tengah dan Pakatan Bertiga. Faktor lain ialah pembunuhan Franz Ferdinand dan isterinya oleh pengganas Serb.
(b) Jelaskan kesan Perang Dunia Pertama.
Kesan Perang Dunia Pertama ialah menamatkan pemerintahan beraja di Eropah. Persidangan Damai pada bulan Jun 1919 membawa kepada Perjanjian Versailles. Perjanjian ini mengubah peta Eropah dengan membentuk beberapa buah negara baru.Perang Dunia Pertama membawa kepada pembentukan Liga Bangsa.
Kesan lain ialah negara berperang mengalami inflasi yang tinggi. Negara ini juga menanggung beban hutang peperangan yang tinggi. Berlaku masalah pengangguran.
Pasaran dunia diambil alih oleh Amerika dan Jepun. Britain kehilangan 1/3 daripada perdagangan luarnya. Perang Dunia Pertama juga menyebabkan korban nyawa yang besar.
(c) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, bagaimanakah sesebuah negara dapat mengelakkan berlakunya peperangan ?
Peperangan boleh dielakkan jika semua Negara menjalin hubungan persahabatan. Mereka juga boleh mengamalkan dasar berkecuali / tidak memihak
kepada mana-mana blok. Setiap Negara juga mesti menghormati kedaulatan negara lain. Ini termasuk tidak mencampuri urusan negara lain.
Ini membolehkan pertelingkahan diatasi secara rundingan. Setiap Negara perlu mengamalkan sikap toleransi dan mengelak perlumbaan senjata.
BAB 10 TING 4:
1. (a) Apakah faktor yang mendorong imigran China dan India ke Tanah Melayu sejak abad ke -19 hingga awal abad ke-20 ?
Faktor mendorong imigran China dan India ke Tanah Melayu ialah Kepesatan pembangunan sektor pertanian dan perlombongan di Tanah Melayu. Buruh China
di bawa masuk untuk bekerja di lombong-lombong bijih timah dan buruh India di
ladang-ladang getah. Kemasukan imigran ini adalah dasar British kerana kekurangan tenaga buruh dalam bidang perlombongan dan pertanian.
Penghijrahan mereka tidak pernah ditentang oleh orang Melayu. Ini kerana telah wujud hubungan tradisi antara Tanah Melayu dengan India. Penghijrahan ini juga kerana kestabilan politik di Tanah Melayu serta kekayaan sumber alamnya.
Ianya juga kerana kemiskinan di tempat asal.
•
(b) Terangkan cara kemasukan imigran Cina dan India ke Tanah Melayu pada abad ke-9.
Kemasukan buruh Cina melalui sistem tiket kredit. Bakal imigran dikumpulkan oleh kheh-tau (ketua). Imigran (sin kheh) ini diletakkan di bawah pengawasan nakhoda kapal atau agensi buruh. Golongan sin kheh membuat perjanjian untuk menjelaskan hutang mereka secara bekerja dengan majikan untuk tempoh tertentu.
Mereka dibekalkan dengan tiket ke pelabuhan yang dituju.Tiba di pelabuhan, mereka diambil oleh pemborong buruh yang akan mendapatkan majikan untuk mereka.
Kemasukan melalui sistem pengambilan kakitangan, majikan akan menghantar pegawainya ke China untuk mendapatkan buruh. Segala perbelanjaan dan tambang dibiayai oleh majikan. Pegawai akan mengiringi buruh tersebut hingga mereka sampai ke tempat majikan.
Kemasukan melalui sistem pengambilan rumah kongsi. Pengambilan buruh dilakukan oleh pegawai di negara China yang dilantik oleh sesebuah rumah kongsi.
Pegawai tersebut membiayai perbelanjaan buruh sehingga mereka sampai di rumah kongsi.
Kemasukan buruh India melalui sistem buruh bebas. Buruh datang sendiri dengan biayaan masing-masing. Buruh ini bebas memilih tempat dan pekerjaan yang mereka kehendaki.
Kemasukan melalui melalui sistem kontrak. Majikan akan membiayai tambang mereka ke Tanah Melayu. Buruh akan bekerja dengan majikan untuk jangka masa tertentu dengan bayaran minimum.
Kemasukan melalui sistem kangani. Seseorang kangani / tandil / ketua / mandur diberi lesen dan dihantar pulang ke India untuk mencari buruh. Kangani diberi wang pendahuluan untuk perbelanjaan buruh ke Tanah Melayu. Sistem ini diharamkan kerana penyelewengan oleh kangani.
c) Peningkatan jumlah kedatangan imigran Cina dan India ke Tanah Melayu telah meninggalkan kesan sosial. Jelaskan pernyataan di atas berasaskan pengetahuan sejarah anda.
Kesan sosial kedatangan imigran ialah Pembentukan masyarakat berbilang kaum / majmuk. Wujud petempatan yang berbeza-beza mengikut kaum, iaitu orang Melayu di kampong, orang India di lading-ladang dan orang Cina di bandar dan kawasan perlombongan.
Jenis pekerjaan yang berbeza mengikut kaum iaitu orang Melayu sebagai petani. Orang India buruh lading dan orang Cina pelombong dan peniaga. Penggunaan bahasa yang berbeza dalam pertuturan kerana bahasa ibunda yang berbeza.
Kesan lain ialah Tidak terdapat interaksi antara kaum dan Tidak ada perpaduan antara kaum. Wujud sistem pendidikan vernakular iaitu sekolah aliran Melayu, Sekolah aliran Cina dan sekolah aliran Tamil.